ناصر رشیدی؛ نورالله منصورزاده
چکیده
حرفه تدریس و یادگیری زبان دوم در نظر و در عمل، به وبژه مفهوم روش، با فراز و فرودهای اساسی روبرو بوده است. با داشتن موافقان و مخالفان، پساروش به عنوان یک جایگزین معقول و عملی برای کاستیهای مفهوم محدود کننده روش تلقی شده است. هدف تحقیق کیفی حاضر، بررسی دیدگاهها و درک معلملن غیرانگلیسی زبان از پساروش بوده است. در حقیقت، محققان ...
بیشتر
حرفه تدریس و یادگیری زبان دوم در نظر و در عمل، به وبژه مفهوم روش، با فراز و فرودهای اساسی روبرو بوده است. با داشتن موافقان و مخالفان، پساروش به عنوان یک جایگزین معقول و عملی برای کاستیهای مفهوم محدود کننده روش تلقی شده است. هدف تحقیق کیفی حاضر، بررسی دیدگاهها و درک معلملن غیرانگلیسی زبان از پساروش بوده است. در حقیقت، محققان به دنبال بررسی درک و فهم این معلمان از شرایط پساروش با توجه با بافت و نیازها بودند. شرکتکنندگان این تحقیق 10 معلم غیرانگلیسی زبان بودند که بر اساس روش نمونهگیری هدف مند و با توجه به تجربه تدریس در زبان انگلیسی به سه گروه تقسیم شدند. شرکتکنندگان در یک مصاحبه شرکت کردند تا بتوانند دیدگاهها و درک خود را از پساروش بیان کنند. اگر چه نتایج تحقیق در برخی زمینهها امیدوارکننده بود، اما درک کامل پساروش از سوی معلمان زبان با چالشهایی مواجه بود. به عبارت دیگر، اگرچه معلمان غیرانگلیسی نتوانستند اصول پساروش را به طور شفاف بیان کنند، اما نشان دادند که دارای فهم منطقی از اصول و الزامات حاکم بر آن در فرایندها و فعالیتهای تدریس هستند. نتایج این تحقیق برای مدرسان تربیت معلم جهت طراحی برنامههای مؤثر ترییت معلم و ضمن خدمت برای بالابردن درک و دانش معلمان زبان انگلیسی از پساروش و کاربردهای آن در فرایندهای یاد-دهی و یادگیری میتواند مفید باشد.